חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
EN

עם של אריות שמונהג בידי חמורים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם

מאמר מאת נשיאת זולת זולת, זהבה גלאון. פורסם לראשונה בעיתון “הארץ”, 12.10.23:

“יש לנו עם של אריות”, אמר ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, בריאיון ביום ראשון מבית החולים סורוקה. הוא סיפר על אנשים כמו רועי לוי ואופיר ליבשטיין, שנפלו בלחימה, ועל התורים של מאות ישראלים שמבקשים לתרום דם. שמעתי את הנאום הזה והתרגשתי. אין מילים לתאר את גודל הזוועה של טבח בצעירים במסיבה, טבח משפחות בבתיהן וחטיפת נשים, קשישים וילדים. אלה לא רק פשעי מלחמה חמורים, זאת התנהגות ברברית ולא אנושית, שאין לה שום צידוק. אך הדבר היחיד שיכולתי לחשוב עליו הוא ביטוי בריטי ממלחמת העולם הראשונה: “צבא של אריות שמונהג בידי חמורים”.

האזרחים היו צריכים להפוך לאריות, כי כאשר הם נזקקו לעזרה, גילו שאין להם שום גב מהמדינה. כלום. בשבת בצהריים קראו לאנשים להתייצב בתחנות הרכבת והאוטובוסים למילואים, אבל אף אחד לא טרח להסיע אותם. אזרחים הסיעו מילואימניקים לדרום במכוניותיהם הפרטיות, מסכנים את חייהם. אזרחים תורמים עכשיו אוכל, תחבושות היגייניות ואפילו אפודים קרמיים, כי איכשהו אפילו את זה אין. סליחה, כל אחת ואחד מאיתנו כבר תרם: תקציב הביטחון היה 110.2 מיליארד שקל ב–2022, והוא צפוי היה לגדול ל–125.1 מיליארד ב–2024. מה קניתם בכסף הזה, מילקי?

תיאוריית הקונספירציה שביביסטים מפיצים עכשיו גורסת שאין שום סיכוי שחמאס יכול היה לפרוץ את הגדר ללא “עזרה מבפנים”. הקונספירציה הזו התפשטה כל כך מהר בערוצים הביביסטיים, שקשה להאמין שהיא לא נמסרה להם מראשו המצחין של הדג, ישירות מלמעלה. זאת בעוד אזרחי ישראל בשדרות, באופקים ובקיבוצים יושבים בממ”דים, בלי מים וחשמל, מתחננים באינטרנט לעזרה שלא מגיעה.

בערוצי שנאה בווטסאפ ובטלגרם ובמערכת הרקובה של ערוץ 14 כבר מפיצים שקרים על ערבים ששורפים שדות. זאת שנאה מאורגנת, מתוזמנת, שנועדה קודם כל להסיר אחריות, למצוא איזשהו אשם אחר. רק אל תדברו על מר ביטחון ומר כלכלה, האיש ש”הפך את ישראל לאימפריה”. כדאי להרוג את תיאוריית הקונספירציה הזו כבר עכשיו: המחדל שראינו בשבת, המחדל שאנחנו רואים יום־יום מאז, הוא לא רק פריצת הגדר. הלוואי שזאת היתה הבעיה שלנו.

מה שראינו השבוע היה צבא שבמשך שעות לא מסוגל להסיע את לוחמיו כמה עשרות קילומטרים כדי להציל אזרחים נצורים. ראינו צבא שיש לו ערוצי טיקטוק ומרכזי הסברה, אבל אין לו ציוד בסיסי למילואימניקים שהתייצבו. צבא שיודע לרדוף אחרי ילדים בחברון ולהרוס צריפים בבקעה, אבל לא מסוגל לנהל ימ”ח, לשנע כוחות, להקים חמ”ל נעדרים בזמן. פייסבוק וטוויטר מלאים בתמונות של אנשים צעירים, מחייכים, שאיש לא שמע מהם ימים, ואף גורם רשמי לא דיבר עם ההורים שלהם. להשתגע.

פוליטיקאים מדברים איתנו על לכבוש את עזה, ובא לבכות מרוב תסכול. איזה צבא יכבוש את עזה? על מה אתם מדברים? אפס בוחן מציאות. בואו נתחיל מצבא שכובש בחזרה את שדרות, ונמשיך משם. אחרים מציעים לכתוש. שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ מציע להילחם בעזה כאילו אין שם חטופים. ילדים קטנים, קשישים, גברים, נשים — כל אלה הם כלום ושום דבר בעבורו. היתה לו יותר אמפתיה לפוגרומיסטים בחווארה. אלה אנשים ש”אפשר וצריך לאהוב”, ו”במקביל להציב להם גבולות”.

הרגע הנורא הזה מחייב מבט מפוכח במציאות. האכילו אותנו במספיק אשליות וקשקושים עד כה, והמחיר פשוט בלתי נסבל. נכון לשעת כתיבת שורות אלו, לפחות 1300 ישראלים נהרגו, ועד פרסום המאמר המספרים ימשיכו לטפס. במלחמת יום כיפור כולה נהרגו 2,689 ישראלים, והיא נמשכה 19 ימים. עזה היא לא מצרים. היא לא אימפריה אזורית. והיא הנחילה לנו את התבוסה המשפילה ביותר בהיסטוריה שלנו. מוחמד דף הראה יותר יכולת ארגון ותושייה מצבא שמתוקצב במיליארדים ומראש ממשלה שמשווק את עצמו כאחד מ–18 האנשים החכמים בעולם. זאת האמת. אסור לברוח ממנה.

פרופ’ ישראל וייסמל־מנור כתב ב–X (טוויטר) ביום שני, שמאז שבת פונו לבית החולים יותר מ–600 פצועים. לא ראש הממשלה, לא שר הביטחון, לא השר לביטחון פנים ואפילו לא שר הבריאות. בעבר הם היו קופצים על ההזדמנות להצטלם. חבורת פחדנים”. זה אפילו לא מחדל. האנשים האלה לא הגיעו כי הם מפחדים מתמונות גרועות, מסרטונים שיזיקו להם. הם מנהלים עכשיו את הקריירה הפוליטית שלהם, לא את המדינה. זה מה שהם עשו תמיד וזה מה שהם ימשיכו לעשות.

גדעון אוקו ריאיין השבוע את חבר הכנסת צביקה פוגל מ”עוצמה יהודית”. “אבל כל מה שתיארת עכשיו קורה במשמרת שלך”, הוא אמר לו. פוגל, בתגובה: “אז זה קרה במשמרת שלי, או־קיי, מה את רוצה שאני אעשה, שאני אתאבד?” ובכן, אני לא מצפה מפוגל להתאבד. אבל שימו לב ל”אז זה קרה במשמרת שלי, או־קיי”. כן, טעות, טועים, טעינו, סליחה באמת. האנשים האלה לא איתנו. הם לא מבינים ולא יבינו ואין מה לצפות מהם ליותר מזה. הם חשבו שאפשר לנהל מדינה בהודעות לתקשורת וסרטונים בטיקטוק. הם סיממו את עצמם ואותנו בדיבורים על עוצמה וכוח, בזמן שמערכת אחר מערכת נמתחה עד הקצה.

הטעות הבסיסית שלנו לא היתה מודיעין. היא היתה הערכת־יתר של הכוח שלנו. שלחנו שלושה גדודים לתפילות חודשיות באמצע שכם, הקצינו חיילים לאבטח תפילות בחווארה ובהר עיבל, להגן על מאחזים בבקעה ובדרום ההר, כאילו מה שיש עכשיו יישאר לנצח. כאילו לא נדע זמן חירום. מה יקרה כאן ברעידת אדמה? מה יקרה אם תיפתח עוד חזית? זה לא בתוכנית. מה שיהיה יהיה.

ביום שני הבא נפתח מושב החורף של הכנסת. זה גם היום שבו נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מסיימת את תפקידה. המטורפים מהממשלה ביזבזו שנה שלמה בהפיכה המשטרית הכושלת שלהם במטרה להחליש את עצמאות מערכת המשפט.

אני לא מצפה מהאנשים האלה להתפטר. אין להם את המצפון לזה. אבל המינימום כרגע הוא להודיע על גניזת 225 חוקי ההפיכה ולהכריז על התייחסות רצינית למדינה הזאת, לאזרחים כאן. אחרת לא תהיה כאן תקומה.

.

הצילום מתוך “הארץ”, קרדיט: אייל טואג

.

לקריאת המאמר ב”הארץ”, לחצו כאן

דבר נשיאת מכון זולת לשוויון ולזכויות אדם, זהבה גלאון:

אין לי מילים לתאר את גודל הזוועה.

החמאס ביצע טבח בצעירים במסיבה, במשפחות בבתיהן, חטף נשים, קשישים וילדים. זה לא רק פשע מלחמה, של למעלה מ-1300 הרוגים, כ-200 חטופים ומעל ל-3000 פצועים, אלא התנהגות ברברית ולא אנושית שאין לה שום צידוק ולגיטימציה. אני יודעת שכל אחד ואחת מאיתנו מכיר מישהו שנהרג, נפצע או נחטף, או קשור בעקיפין לנפגעים דרך קרובי משפחה ומכרים. הלב נשבר.

בחשיכה האיומה שאופפת אותנו מתגלים סיפורי גבורה מתוך התופת של אזרחים ואנשי כוחות הביטחון, סולידריות של החברה הערבית והתייצבות מדהימה של אנשי המחאה והחברה האזרחית. עכשיו זה הזמן לתמוך האחד בשנייה.

האמירה של שר האוצר סמוטריץ’, שמציע להילחם בעזה כאילו אין שם חטופים, מקוממת כל-כך. הוא גילה יותר אמפתיה לפוגרומיסטים בחווארה, מאשר לילדים קטנים, קשישים, גברים, נשים – כל אלה הם כלום ושום דבר עבורו. סמוטריץ’ וחברי הממשלה חייבים לזכור, שגם במצב מלחמה צריך להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית לא מעורבת.

יום שני הקרוב, היום שבו ייפתח מושב החורף של הכנסת, יהיה גם יומה האחרון של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בתפקידה. מינוי המחליף שלה לא נראה באופק. ראש הממשלה, נתניהו, בזבז שנה שלמה על קידום מהפכה משטרית שנועדה להחליש את עצמאות מערכת המשפט ולחלץ אותו מהכלא, והתעלם באופן נפשע מכל אזהרות ראשי מערכת הביטחון בעבר ובהווה. בתום המלחמה, כשהביטחון יחזור לאזרחי ישראל, ממשלת החירום שהוקמה תצטרך להתפרק. מהכישלון הזה נתניהו וחברי ממשלתו לא יוכלו לברוח. מגיעה לנו ממשלה שמתייחסת ברצינות למדינה הזאת, לאזרחיה, כדי שתהיה לנו תקומה.

פרנסס

פרנסס רדאי

משמשת כפרופסור אמריטה בקתדרה לדיני עבודה ע”ש ליברמן, בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ומשמשת כפרופסור מן המניין במסלול האקדמי המכללה למינהל, שם היא מכהנת גם כיושבת ראש תוכנית המוסמך וכנשיאה של כבוד במרכז קונקורד לחקר קליטת המשפט הבינלאומי בישראל. רדאי הייתה חברה בקבוצת עבודה של מועצת זכויות האדם של האו”ם לעניין הפליה נגד נשים. נוסף על כך, היא פעילת זכויות אדם בולטת ופמיניסטית.

ד"ר מהא כרכבי-סבאח
ד”ר מהא כרכבי-סבאח

מרצה בכירה במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. היא בעלת תואר שלישי בסוציולוגיה מאוניברסיטת תל-אביב (2015), פוסט-דוקטורט ב- Centre for Gender Studies, SOAS, University of London (2015-2016), פוסט-דוקטורט בחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת תל-אביב (2016-2017), ופוסט-דוקטורט במכון המפרי לחקר חברתי, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (2018-2020).
תחומי העניין של ד”ר מהא כרכבי-סבאח מתמקדים בקשר בין שינויים חברתיים, התנהגות משפחתית ואי-שוויון מגדרי בחברות הנמצאות בתהליכי שינוי ובאופן ספציפי בחברה הערבית פלסטינית בישראל. מחקריה מפנים את תשומת הלב לחקר חיי משפחה ותעסוקה, תוך הפעלה משולבת של “עדשה אתנית” ו”עדשה מגדרית” ושימת לב לנקודת המבט של נשים ערביות פלסטיניות, קבוצה המאופיינת בהצטלבויות בין מיקומי שוליים מרובים, שלאורך השנים נשארה סמויה מן העין המחקרית. מחקריה של ד”ר כרכבי-סבאח מפורסמים בכתבי-עת מקצועיים שפיטים ופרקים בספרים מדעיים הנחשבים כחלוצים בתחום של חקר משפחה, עבודה ושוויון מגדרי.

דילוג לתוכן