המשבר בביטוח הסיעודי, אשר היה צפוי מזה שנים רבות, כבר כאן. בלא פעולה מיידית, יוותרו עשרות אלפי מבוטחים סיעודיים ללא פתרון כבר בתחילת 2025. לאחרונה פורסם כי אף חברת ביטוח לא ניגשה למכרז הביטוח הסיעודי הקולקטיבי של קופת החולים הכללית. החלטת חברות הביטוח לא לגשת למכרז משמעה שמתחילת ינואר 2025 אין עוד ביטוח סיעודי לרוב הזקנים בישראל – באשר רובם מבוטחים בקופת חולים כללית. למעשה הדבר משפיע על כלל המבוטחים הסיעודיים, שכן החוק מאפשר לעבור בין קופות החולים ולשמור על רצף ביטוחי.
מדובר במשבר נוסף בתחום הביטוח הסיעודי בישראל, אשר מכון זולת כבר התריע בעבר כי הוא מחייב פתרון כולל. זאת בראש ובראשונה בדמות חוק ביטוח סיעודי ממלכתי המשולב בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ומוציא מהמשוואה את חברות הביטוח הפרטיות.
הכשל ידוע מזה שנים רבות ובמהלך שני העשורים האחרונים הציעו ממשלות ישראל שוב ושוב פתרונות ביניים המסתמכים על חברות ביטוח – שמטרתן למקסם את רווחיהן – על מנת לספק שירות חברתי בסיסי של טיפולי סיעוד. גם עתה רשות שוק ההון ואגף התקציבים באוצר ממשיכים לדבוק בהסדרי ביניים כאלה, למרות שכבר הוכח כי אלה פתרונות דמה גרועים, שאינם הוגנים בטווח הקצר וכלל אינם ישימים לאורך זמן.
עמדת מכון זולת היא כי הטיפול הסיעודי חייב להפסיק להיות בן חורג בין טיפולי הבריאות והגיעה העת לקדם פתרון מלא וממלכתי לטיפול הסיעודי ולהכניס אותו לסל השירותים האוניברסלי. לצורך כך, יש לחוקק חוק ביטוח סיעוד ממלכתי, להעלות את מס הבריאות ולאחד בין תקציבי משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי, כך שניתן יהיה לקבל מימון ציבורי מלא לטיפול סיעודי בקהילה.
רק ביטוח סיעודי ממלכתי שישולב בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ייתן מענה להפרש שבין המימון הנוכחי של ביטוח לאומי לבין הצרכים בפועל של הציבור. במסגרת החוק, יש להעלות את סך התשלומים של כלל הציבור לביטוח הבריאות ולעודד חסכונות לצורכי טיפול סיעודי עתידי למבקשים לעשות כן. במסגרת חוק זה יש לבחון גם את הסוגייה של אופן מתן הטיפול הסיעודי, ובכלל זה את מדיניות העסקת עובדות הסיעוד ושכרן. בנוסף יש לקדם פתרונות דיור קהילתיים קולקטיביים, המאפשרים חיים בקהילה ולא רק בבית, כמקובל בעולם.