ב-2.4.24 הובאה בפני ועדת הכספים הצעה שמאשרת את מתווה הפרטת הדואר, זאת לאחר שהוועדה למכירת מניות המדינה החליטה על הפסקת השתתפות דפוס בארי בתחרות, לאור חוות הדעת של רשות התחרות.
עמדת מכון זולת כפי שהועברה לועדת הכספים היא שההחלטה לפסול את דפוס בארי, אשר לכאורה מבוססת על התפיסה שתחרות היא מה שנחוץ לשיפור התנהלות הדואר, אינה מבוססת על טיעון רלבנטי. זאת משום שאין ולא יכולה להיות תחרות של ממש בתחום הדואר. למעלה מ-60% משירותי הדואר ניתנים באופן מונופוליסטי היום ואין להניח שהדבר ישתנה. גם בעולם, שירותי הדואר החיוניים הם מונופוליסטיים. השאלה שצריכה להישאל היא איזה סוג של תאגיד מסוגל לספק שירותים כאמור, תוך הבטחה שלא ייגבו מחירי גזל ושהעובדים יועסקו בתנאים הוגנים.
דווקא פעילותו של דפוס בארי – הספק העיקרי כיום של שירותי דפוס לרשויות השלטון ולגופים המוסדיים – מוכיחה שהוא מספק שירותים מונופוליסטיים שלא בדרך של מקסום רווחים, תוך מתן שירות שוויוני לכל. בעוד ממשלת ישראל מתעתדת להשקיע סכומי עתק בשיקום הכלכלה ביישובי העוטף, חלק ניכר בסיוע לעסקים שאין לדעת אם יצליחו ואין ביטחון בתנאי ההעסקה שיפעילו, הרי שהפיכת דפוס בארי לספק השירות החיוני שהוא דואר ישראל תביא בהכרח לתמיכה ישירה בקידום הכלכלה ביישובי העוטף, מתוך ידיעה, כי עובדי החברה יזכו לתנאים הוגנים ומכבדים וכי לא יחולקו דיבידנדים לבעלי מניות, כפי שיעשה על ידי כל אחד מהגופים האחרים המתמודדים, אם יזכה.
בנוסף יש לציין כי רשות הדואר כוללת בתוכה גם את בנק הדואר, אשר משרת את הציבור החלש ביותר במשק הישראלי וכי התוכנית המובאת בפני הוועדה אינה נותנת ולו ראשית מענה לסוגיות העקרוניות שנדרשות לדיון בעניין זה.
נייר העמדה של מכון זולת הועבר לועדת הכספים בבקשה להפסיק את המהלך הזה, שכל כולו פגיעה בשירות בסיסי לציבור הישראלי, ולמנוע את הפסילה המחפירה של עסק שנטוע בקהילה ובחברה הישראלית, שמסוגל לספק את השירותים ושמהווה עוגן של מקום עבודה הוגן ומיטיב בפריפריה.
לסיכום, כאשר מדובר בהפרטה של שירות חיוני, אשר יפעל כמונופול, יש לבחון לא רק סוגיות של תחרות, אלא את מכלול ההיבטים הרלבנטיים לפעילות. במכרז לאספקת שירות חיוני, ודאי כזה שהוא בעל אופי מונופוליסטי, יש לכלול שיקולים שעניינם שוויון מגדרי, צמצום פערים, מאבק במשבר האקלים ועוד, תוך מתן יתרון לתאגידים אשר מגלמים את המחויבות לעקרונות אלה.