מסמך זה נכתב על ידי מכון זולת לשוויון וזכויות אדם כתגובה להצעת חוק השידור הציבורי הישראלי (תיקון – דיווח שנתי לוועדת הכלכלה של הכנסת) התשפ”ג-2023 (“הצעת החוק”). נקדים ונבהיר: לגישתנו, הצעת החוק מבקשת לפגוע בעצמאותו של התאגיד ולאפשר קיומה של השפעה פוליטית על התנהלותו, וזאת בניגוד לתכליות המרכזיות העומדות בבסיס חוק השידור הציבורי הישראלי, התשע”ד-2014 שמכוחו הוקם התאגיד (“החוק” או “חוק התאגיד”).
חוק התאגיד נועד להבטיח, בין היתר, את עצמאות שידורי התאגיד ושחרורו מהתערבויות ומאינטרסים פוליטיים, לצד קביעה של מנגנוני פיקוח ושקיפות החלים על פעילותו של התאגיד. במסגרת זו, החוק קובע מנגנוני ביקורת על פעילותו והתנהלותו התקציבית של התאגיד, ומחייב את התאגיד להגיש לשר התקשורת דוח פעילות ודוח כספי שנתי. שר התקשורת רשאי לבחון את הדוחות, ובמידת הצורך רשאי הוא להורות לתאגיד להגיש דוחות נוספים, וכן להעביר את הדוחות הכספיים שהוגשו לו לביקורת מקצועית של רשות החברות הממשלתיות.
לכן, אין בהצעת החוק כדי להביא להגברת שקיפות פעילות התאגיד – דוחות התאגיד שקופים וגלויים, אינם תחת חיסיון, אינם חסויים לחברי הכנסת כמו גם לציבור הרחב – הם מוגשים לשר התקשורת ומפורסמים ונגישים לציבור, באתר התאגיד.
הצעת החוק מבקשת להוסיף גורם פיקוח נוסף בדמותה של ועדת הכלכלה של הכנסת, ובכך, כאמור לעיל, לאפשר השפעה פוליטית על התאגיד ולפגוע בעצמאותו. הוספת גורם פיקוח פוליטי באופן המוצע, מערערת ופוגעת במנגנוני הפיקוח והשקיפות הקבועים בחוק, ומנוגדת למהותו של החוק, ולמטרות שלשמן הוקם התאגיד – ובכללן הבטחת עצמאות שידוריו, חופש הביטוי ודיווח נטול הטיות, אשר חיוניים לעצם קיומו של משטר דמוקרטי.
עיון בהסדרים החלים על תאגידים ציבוריים אחרים הפועלים בתחומים בהם עוסקת ועדת הכלכלה, מעלה כי לא נקבע בהם מנגנון דומה של פיקוח פוליטי שוטף על פעילותם. הדבר מעלה מעלה אפוא חשש כי מדובר במנגנון שנתפר באופן ייחודי עבור התאגיד, על מנת לפתוח פתח להשפעה פסולה של הפוליטיקאים על שידורי התאגיד ובכך להביא לפגיעה בעקרונות היסוד של מדינת ישראל, ובכללן חופש העיתונות.