מסמך זה סוקר את השימוש שעושה הממשלה בשיטת המינויים הזמניים לתפקידים בכירים בשירות הציבורי באופן שפוגע במקצועיותו. שיטה זו מאפשרת חלוקת ג’ובים למקורבים שאין להם כישורים מתאימים למינוי קבוע, ופוגעת בתפקוד הדרג המקצועי ובאמון הציבור בו. כדי לצמצם את התופעה, מכון זולת ממליץ לעבות את הליך הבחירה של מועמד למינוי זמני ולהוסיף כברירת מחדל חובת התייעצות גם עם הוועדה או הגורמים האחרים הנוגעים לעניין (שנקבעו בחוק ובהחלטות הממשלה), על מנת שייעצו לשר ולממשלה בהתאם לכשירות המקצועית והערכית הדרושה לתפקיד ובשים לב לזמניות המינוי.
נייר העמדה נכתב על רקע אישור הממשלה את מינויו של ניצב קובי יעקובי, המקורב לשר בן גביר ולליכוד, לממלא מקום נציב השב”ס על אף חוסר ניסיונו בתחום הכליאה, וכן על רקע החלטת השר דוד אמסלם למנות את ינקי קוינט לממלא מקום מנהל רשות החברות.
השיטה של מינויים זמניים אינה חדשה, והחמירה בשנים האחרונות על רקע משבר הקורונה והמשבר הפוליטי שנוצר עם הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בתיקי האלפים. שיטת זו מתעמת חזיתית עם התפיסה הבסיסית של שיטת המינהל הציבורי בישראל, שרואה בשירות המדינה שירות בעל אופי ממלכתי מקצועי וא–פוליטי, שנגזר ממעמדו כנאמן הציבור.
אפשרות המינוי הזמני קבועה בנהלי שירות נציבות המדינה ובחוק המינויים. עד לתיקון מס’ 15 לחוק המינויים, בשנת 2010, ניתן היה למנות ממלא מקום למנהל של משרד ממשלתי ולבעל משרה שהמינוי לה הוא באישור ממשלה לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים בלבד. בעקבות התיקון נקבע שהשר יוכל למנות ממלא מקום לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים בהתייעצות עם נציב שירות המדינה, אך לאחר התייעצות עם נציב השירות, ניתן יהיה להאריך את התקופה כך שלא תעלה על שישה חודשים. בנוסף, השר רשאי, בהסכמת נציב השירות והיועץ המשפטי לממשלה, להודיע לממשלה על הארכת התקופה מעבר לשישה חודשים בהתקיים נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, וכל עוד מתקיימות אותן הנסיבות.
לאחר התיקון, לא פעם הממשלה ושריה בחרו ב”פיתרון היצירתי” של מינוי באופן זמני עד לשישה חודשים של מועמדים בעלי זיקה פוליטית מובהקת. זאת כדי לסייע בהכשרת מינויים בעתיד, תוך עקיפת תנאי הכשירות הבסיסיים וחוות דעת מקצועיות לפיהן לא התאימו למינוי קבע באותה העת.
לאור החשש ממינויים זמניים לא מתאימים ובלתי ראויים, הנעשים מטעמים פוליטיים-אישיים ובניגוד לאינטרס הציבורי, מכון זולת מציע לתקן את הוראת סעיף 23א לחוק המינויים, כך שבכל מקרה תעשה בחינה מקצועית וערכית לעניין התאמתם של מועמדים למינויים זמניים על ידי הוועדה או הגורמים הרלוונטיים האחרים, בשים לב לדרישות התפקיד ולזמניות המינוי.