נייר עמדה זה נכתב על רקע ההצעה שתובא להצבעת הממשלה להקים משמר לאומי “תחת אחריות המשרד לביטחון לאומי” ש”ישמש ככוח ייעודי מיומן ומאומן, לטיפול, בין היתר, בתרחישי חירום שונים, בפשיעה הלאומנית, במאבק בטרור, וכן לשם חיזוק המשילות במרחבים בהם הדבר נדרש”, ולקדם תיקוני חקיקה והחלטות ממשלה, ככל הנדרש, בהן יעוגנו, בין היתר, סמכויות המשמר הלאומי ואנשיו.
עוד מוסבר בהצעה כי “יש צורך בהקמת כוח ייעודי מיומן ומאומן, שיוכל לפעול במספר זירות בו זמנית, ולהתמודד עם אירועי הפרות סדר ותרחישי חירום… לאפשר למשטרה להתרכז במשימות הליבה המסורתיות שלה בשגרה, שהטיפול בהן נפגע לא פעם על רקע אירועים חוזרים ונשנים של הפרות סדר ומצבי חירום, על הפגיעה הכרוכה בכך באזרחים”.
עמדת מכון זולת:
- ההצעה תאפשר להקים מיליציה צבאית פרטית של הממשלה, המאפיינת משטרים דיקטטוריים, כפי שעולה מייעוד המשמר הלאומי לחזק את ה”משילות”.
- הקמת המשמר הלאומי תביא להחלשת משטרת ישראל שגם כך סובלת ממחסור בכוח אדם, ציוד ותקציבים, ולכן תפגע במאבק בפשיעה ובשחיתות.
- הקמת המשמר הלאומי צפויה להגביר את הפוליטיזציה של המשטרה ולגרום לה להסס לחקור עבירות שחיתות.
- ההצעה תאפשר לממשלה לבחור מתוך נאמניה את כל שרשרת הפיקוד והחיילים שיגויסו למשמר הלאומי.
- ההצעה תאפשר לממשלה לבחור בעצמה את הוראות הפעלת הכוח ולעקוף את המגבלות החוקיות הקיימות כיום על פעולת המשטרה.
- שילוב ההגדרות המוצעות לייעוד המשמר הלאומי – של התמודדות עם בעיות “חירום”, “משילות”, “טרור”, ו”הפרות סדר” – הינו מסוכן ויאפשר אכיפה בררנית, פוליטית וגזענית. הממשלה גם תוכל לשלוח את המשמר הלאומי לאוניברסיטאות, למוסדות תרבות או כדי לעצור שביתות עובדים, בטענה שהדבר נועד לחזק את המשילות.