ביום 12.2.2023, בנאום מיוחד, הציג נשיא המדינה יצחק הרצוג הצעת פשרה באשר לתוכנית הממשלה לביצוע מהפכה משטרית, שתהווה בסיס למשא ומתן. מכון זולת מברך את כבוד הנשיא על הירתמותו לבלימת המהלכים של ממשלת ישראל לביצוע שינויים מהותיים בשיטת המשטר במדינת ישראל וכן באיזונים הרגישים שבין שלוש הרשויות.
מתווה הנשיא מתייחס לצבר תיקוני החקיקה שהממשלה חשפה עד כה שבכוונתה לקדם ועל כן מדובר ביוזמה חשובה. עם זאת, לצערנו אין בו כדי לתת מענה לסכנות המיידיות למשטר בישראל בעקבות תוכנית הממשלה לבצע מהפכה משטרית. להלן התייחסות מכון זולת לרכיבים העיקריים במתווה הנשיא:
- העברת חוק-יסוד: החקיקה, אשר לפיו חוקי יסוד יעברו בכנסת בהסכמה רחבה ובארבע קריאות ובית המשפט לא יוכל לפסול אותם. בהינתן שהממשלה שולטת בכנסת באופן מלא, הרי אין לה שום קושי להעביר בארבע קריאות חוקי יסוד פרסונליים ובניגוד עניינים, על פי צורכי השעה המשתנים (כגון החוק להכשרת המינוי לשר של אריה דרעי), או חוקי יסוד שיפגעו, מבחינת תוכנם המהותי, באופן אנוש בעקרון השוויון ובליבת הדמוקרטיה ויכשירו שחיתות. בהיעדרה של ביקורת שיפוטית, לא יהיה ניתן אפילו לנסות לבלום עוד בשלב החקיקה קידום הצעות לחוקי יסוד שהן מסוכנות, מושחתות ולא דמוקרטיות, שכן הממשלה והכנסת ידעו מראש שבית המשפט העליון לא יוכל לבטלם או לבטל הוראות מתוכם. יודגש שבאופן חריג במדינות המערב, אין בישראל חוק המסדיר את הליך החקיקה של חוקי יסוד.
- עיגון סמכותו של בית המשפט העליון להפעיל ביקורת שיפוטית על חוקים שאינם חוקי יסוד, ומנגד חקיקת פסקת התגברות של הכנסת על פסילת חוקים. לאור שליטת הממשלה בכנסת, הממשלה תוכל לחוקק ללא מגבלות ממשיות כל חוק רגיל שתרצה, לרבות חקיקה פרסונלית שתפגע פגיעה חמורה בשלטון החוק ובמאבק בשחיתות. פסקת ההתגברות תוכל לשלול את ההגנה הקיימת כיום כלפי כל הזכויות וההסדרים המשטריים המעוגנים בחוקי היסוד ואת יכולתו של בית המשפט העליון להגן על זכויות אדם ואזרח, שיטת המשטר הדמוקרטית ושלטון החוק. פסקת ההתגברות גם תקשה לבלום כבר בשלב החקיקה הצעות חוק מסוכנות, מושחתות ולא דמוקרטיות, שכן הממשלה והכנסת ידעו מראש שבית המשפט העליון לא יוכל לבטלו או הוראות מתוכו. בנוסף, בפוליטיקה הישראלית החשש אינו רק מפסקת התגברות ברוב של 61, אלא גם אם יידרש רוב גדול יותר.
- שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שיהיה בה ייצוג שווה לכל אחת מהרשויות, נוסף על נציגי ציבור שימונו בתיאום ובהסכמה בין שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון. מאחר שהממשלה שולטת בכנסת, עדיין יהיה לממשלה רוב קבוע בוועדה לבחירת שופטים. גם בהצעות שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה בכנסת הוצע שתהיה נציגות לכנסת, אך מתוך ראשי ועדות שנהוג שהן בשליטת הקואליציה.
- השגת הסכמה רחבה בנוגע לשימוש השופטים בעילת הסבירות. בהיעדר נקודת מוצא של מסגרת לעילת הסבירות הכוללת הגנה על זכויות אדם ואזרח ושלטון החוק, תישאר עילת סבירות חלולה ולא אפקטיבית.
.
במקום מתווה הנשיא, מכון זולת מציע להתייחס למסגרת החוקתית הרעועה בישראל, לכך שליבת הדמוקרטיה כוללת הכרה והגנה על זכויות אדם ואזרח ואת עקרון שלטון החוק,כמו כן, יש לייצר פרוצדורה לחקיקת חוקי יסוד, חקיקה לזכויות ועמדת המיעוטים ובמיוחד המיעוט הערבי. יש לדרוש מהממשלה לעצור באופן מוחלט קידום של כל חקיקה שתפגע בשלטון החוק, תשנה את עצמאות ומקצועיות מערכת המשפט, רשויות אכיפת החוק, מערך הייעוץ המשפטי, נציבות שירות המדינה והתקשורת.